Starostwo Powiatowe w Lubaczowie
ul. Jasna 1 /
Tel. 16 632 87 00
Fax. 16 632 87 00
e-mail: starostwo@lubaczow.powiat.pl
Karta Informacyjna - RSZ-001
Założenie stowarzyszenia zwykłego
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2261);
- Rozporządzenie z dnia 2 maja 2016 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.) ;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.)
Sposób załatwienia:
Rejestracja stowarzyszenia zwykłego polega na wpisaniu go do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej w danym starostwie. Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego (staroście), wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, zwanej dalej "ewidencją". Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji. Organ nadzorujący (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis, jeżeli na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, nie został nałożony przez Sąd rejestrowy, zakaz założenia stowarzyszenia zwykłego, w przypadku, gdy nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.
Dokumenty wymagane:
Wniosek - złożony przez przedstawiciela lub zarząd stowarzyszenia zwykłego, wraz z załącznikami.
Załączniki:
1) protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
2) lista założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy,
3) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu stowarzyszenia zwykłego,
4) adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
5) regulamin działalności określający:
- nazwę stowarzyszenia zwykłego,
- cel lub cele,
- teren i środki działania,
- siedzibę,
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd,
- zasady dokonywania zmian regulaminu działalności,

- sposób nabycia i utraty członkostwa,

- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

6) Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności:
- tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu,

- kompetencje,

- warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.

7) Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności: tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje, imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej.
Formularze do pobrania:

Formularz: (OS-0010) Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych(DOC)
Formularz: (OS-0010) Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych(PDF)
Formularz: (OS-0011) Protokół z Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego(DOC)
Formularz: (OS-0011) Protokół z Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego(PDF)
Formularz: (OS-0012) Lista założycieli stowarzyszenia zwykłego(DOC)
Formularz: (OS-0012) Lista założycieli stowarzyszenia zwykłego(PDF)
Formularz: (OS-0013) Uchwała o założeniu stowarzyszenia zwykłego(DOC)
Formularz: (OS-0013) Uchwała o założeniu stowarzyszenia zwykłego(PDF)
Formularz: (OS-0014) Uchwała o wyborze przedstawiciela stowarzyszenia zwykłego(DOC)
Formularz: (OS-0014) Uchwała o wyborze przedstawiciela stowarzyszenia zwykłego(PDF)
Formularz: (OS-0015) Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia zwykłego(DOC)
Formularz: (OS-0015) Uchwała o przyjęciu regulaminu stowarzyszenia zwykłego(PDF)
Formularz: (OS-0016) Przykładowy regulamin stowarzyszenia zwykłego(DOC)
Formularz: (OS-0016) Przykładowy regulamin stowarzyszenia zwykłego(PDF)
Dokumenty do wglądu:
Dokumenty złożone do organu nadzorującego stanowią akta ewidencyjne, które są dostępne dla osób mających interes prawny.
Opłaty:
Za wpis do ewidencji 10,00 zł
Termin załatwienia:
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:

1) wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek, o którym mowa w art. 41 ww. ustawy,

2) uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalaj
Komórka załatwiająca sprawę:
Wydzial Oswiaty i Spraw Spolecznych (kierownik: Mariusz Pieróg, kontakt: (16) 632 87 35, m.pierog@powiatlubaczowski.pl)

Osoby upoważnione do załatwienia sprawy:
  • MARIUSZ PIERÓG, tel. 166328735, fax. , email: m.pierog@powiatlubaczowski.pl, pok. nr: 35 (piętro II)
Miejsce składania wniosku:
Sekretariat Starostwa Powiatowego w Lubaczowie ul. Jasna 1, 37-600 Lubaczów Piętro I pok. nr
Poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) /nnnnn/
Odwołanie:
brak
Opłaty za odwołanie:
nie dotyczy
Uwagi:
Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.


Powrót